טיפוגרפיה - בטוח שמעתם את המושג הזה לא פעם, טיפוגרפיה היא סידור ועיצוב טקסטים ובפרט גופנים.
זה עולם שלם בו ישנה התייחסות לכל צ'ופצ'יק בכל אות.
זה לוודא שהטקסט קריא ויחד עם זאת מעוצב, אסתטי, קריא ונעים לעין.
הגופנים שאתם מכירים היום עברו דרך ארוכה להגיע לקלות בה אתם עובדים איתם (מוזמנים לקרוא על זה במאמר "טיפו-סטוריה").
גופן (או פונט) הוא בעצם אות מעוצבת בסגנונות שונים - כל אחת מתאימה לעיצוב שונה.
יצירת הגופנים מתבצעת על ידי מעצבים גרפיים ומושקעת בה עבודה רבה.
את הגופנים המוכנים ניתן לרכוש מחברות הגופנים המובילות בארץ ובחו"ל וכמובן ניתן גם ליצור גופנים בעצמכם.
כמעצבים אתם חייבים להכיר את כל סוגי הגופנים שיש היום בשוק:
כתב מרובע:
בהחלט הגופן הנפוץ ביותר כיוון שהוא הותיק ביותר.
אפשר לזהות בקלות את הקווים הישרים והפינות החדות. כתב זה יתאים לעיצובים שונים - הוא מאוד קריא ולכן מצויין לשימוש ברוב העיצובים, יחד עם זאת, בהיותו מרובע הוא משדר משהו קר ורציני, ולא יתאים לכל עיצוב או לכל לקוח.
2. כתב מעוגל:
בדומה לכתב המרובע גם הוא נפוץ משום שהוא מאוד קריא.
הוא נותן אוירה יותר קלילה ועדיין לא ילדותי או נשי.
3. כתב יד:
כשמו כן הוא, כתב יד הוא מבין הגופנים
הנישתיים יותר - לא כי לא משתמשים בו הרבה, אלא כי בדר"כ הוא מאופיין יותר עם נשים -הוא מאוד עדין ונעים אבל לא תמיד קריא - שימו לב.
כמובן התחשבו בקהל היעד - כתב יד פונה לקהל מסוים ומקשה את הקריאה בהשוואה לגופנים אחרים.
4. אות טקסט - פיסקה:
אות שמתאימה יותר לטקסטים ארוכים,
ספרים, חוברות וכו'.
האות תהיה מאוד קריאה, נעימה לעין וברורה.
5. אות כותרת:
מתאים לכותרות.
בדרך כלל מאופיין בגופן עבה יותר, אולי מסולסל או מסוגנן. יש יותר מקום ל"משחק" עם סגנון האותיות בגלל גודלו.
6. אות מסוגננת:
כולל בתוכו את כל האותיות המסולסלות, החתוכות, החייזריות, מחוספסות, אקזוטיות וכו'.
זו אות מקושטת ומעוצבת במטרה לשמש לעיצובי לוגו, עיצובי כותרות וכו'. היא איננה בנויה לקטעי טקסט או פסקאות.
7. אות תנ"כית / אות מקראית:
אות המזכירה כתב תורה או מגילות.
האות תהיה עם קצה קוצני ומסולסל יחד. אות מאוד "יהודית" ו"שמרנית" וקל לזהותה.
8. אות לועזית:
בדיוק כמו שזה נשמע - אות בכל שפה שאיננה עברית. ישנם אלפי גופנים שונים לכל שפה.
9. אות דו לשונית / משולבת / רב שפתית:
זהו גופן אשר מכיל אותיות במספר שפות. המטרה בגופנים האלו היא לשמור על אחידות העיצוב במעבר בין השפות השונות.
לסיכום:
לכל גופן יש משמעות והוא ישפיע על העיצוב.
נניח שאנחנו צריכים לעצב מודעת אבל, מישהו אי פעם יחשוב על להשתמש בגופן כתב יד או מסולסל עבור זה? ממש לא. זה ברור מאליו שנשתמש בגופן "מכובד" יותר.
את אותה המחשבה צריך להפעיל גם לגבי שאר העיצובים.
ועוד משהו קטן שמראה כמה הגופנים משפיעים באמת:
Comments